Halogeny vs led vs xenon


#1

Tak jak obiecałem opis łopatologiczny co warto, co mniej więcej jak działa. zalety i minusy.

Jak świeci halogen każdy wie.
Standrdowo pobiera 55W i wytwarza około 1500 lm.
Świeci z reguły światłem o temp od 2600 do 3000K.

W skrócie jest żółta i się grzeje.

Teraz przechodzimy do LED. Jest to jedna z najnowszych nowinek technicznych.

Generalnei tak. Jeśli mamy do wyboru auta z Matrix LED/ inteligentnymi światłami. To jest to super opcja. Jeśli tylko zwykłe LED jak np w nowym Seacie Leonie to ja bym odradzał i wybrał ksenony. Ksen daje dużo, dużo więcej światła.

Ale teraz bardziej technicznie.

Lampa zbudowana jest z wielu segmentów diód, którymi steruje ECU w połączeniu z kamerą dostosowującą światło do aktualnego otoczenia. Super rozwiązanie, daje maksymalna ilość światłą. Ma najmocniejsze mozliwe do uzytku diody. Rozwiazanie bardzo super ale i bardzo drogie. Jesli spieprzy sie jedna dioda, a ktos jest pedantem to zostaje tylko wymiana calego klosza, ktory dochodzi do cen 7k za sztuke… Dzieki diodiom LED, ksztalt jest w zasadzie lampy nieograniczony. Są dużo bardziej trwałe od halogenów i ksenonów, są dużo bardziej odporne na cykle włącz/ wyłącz. Temperatura barwowa może zawierać sięw całym spektrum. Diody z iloscia powyzej 2000lm musza posiadac spryskiwacze tak jak ksenony. Ponizej (jak w leonie. nie. )

Ksenony. Jedno ze starszych rozwiązań, ale i w zasadzie najlepszych. Nie bede opisywal jak powstaje swiatlo w lampie wyladowczej, bo to nie o tym. Przede wszystkim palnik pobiera 35W zamiast 55W (dużo mniej się grzeje), jest dużo bardziej oszczędny. Produkuje ponad 2x więcej światła (od 3200lm) Mowa oczywiście o palnikach 35W.

Tutaj obecnie niestety producenci PRÓBUJĄ NABIĆ nas w butelkę. Amianowicie chodzi o to, że wprowadizli nowe typy żarników (np D8S), które zamiast 35W pobierają 25W i zamiast emitować od 3200 w górę, emitują do 2000lm (czyli niewiele więcej niż zwykły halogen…) tym omijają przepisy o spryskiwaczach i samopoziomowaniu. Przykład? Skoda RAPID. Jeśli jest wybór między 25, a 35W zawsze wybierajcie te drugie. Co z tego, ze trzeba doplacic. Bezpieczenstwo nie zna ceny, a swiatla jest 2x tyle. Bo te 25W to jest tylko do lansu, ze sie te ksenony ma tak naprawde. Sam ksenony mają jeszcze jedna wade. Obok swiatla widzialnego produkuja jeszcze mnostwo UV, ktore niszczy lampy. W poliweglanowych dochodzi do szybszego zmatowienia kloszy i odblysnikow. Co najlepsze, lampy starej daty (szklano metalowe) wytrzymuja to bez problemu. Rzecz tyczy sie tez fabrycznych kloszy ksenonowych.

Idziemy dalej. Obecnie rozwiazaniem dajacym najwiecej swiatla, najrowniej rozlozonego jest lampa typu Bi-xenon, gdzie elektromagnes steruje przeslona i mamy kseny na krotkich i dlugich. Dzieki soczewce adaptery LED nie maja podjazdu nawet do nich jesli chodzi o rozlozenie tego swiatla i ich zasieg. Gdy posiadamy skretne bixenony jak np w passacie B6 (i w górę) i Audi A6. To jest to obecnie najlepsze mozliwe oswietlenie w pojazdach poza mega drogimi led matrixami.
Zestawienie plusów i minusów.

  1. Żarówka halogenowa.
    Plusy:
  • tania w wymianie
  • nieskomplikowana budowa
  • brak spryskiwaczy, czujników samopoziomowania
  • dostępna wszędzie
    Minusy:
  • wszelakie żarówki +130% światła itp niestety przez większe obciążenie mają zdecydowanie krótszy żywot
  • czułość wolframowego drucika na drgania i ogólnie krótka żywotność
  • mała ilość światła
  • duża temperatura efektem ubocznym świecenia
  1. LED
    Plusy:
  • możliwość maksymalizacji światła w najbardziej zaawansowanych konstrukcjach typu matrix led
  • dowolność kształu lampy
  • bardzo duża oszczędność
  • bardzo duża wytrzymałość na cykle włącz/ wyłącz
  • bardzo długa praca żarówek (hipotetycznie przewyższająca żywotność samochodu)
  • mala ilosc ciepla
    Minusy:
  • w tanich opcjach dają niewiele więcej światła od standardowych halogenowych
  • najbardziej zaawansowane układy są horrendalnie drogie
  • w przypadku przepalenia się segmentu trzeba wymienić całą lampę
  • rozkład światła nie jest równomierny we wszystkich punktach.
  1. Ksenony i bixenony.
    Plusy:
  • najwieksza ilosc dawanego światła (w przypadku 35W)
  • najrowniejsze rozlozenie swiatla dzieki soczewkom zarowno na krotkich i na dlugich
  • dluga żywotność żarnika
  • tańsze od ledów
  • bardzo często skrętne (czyli swiatlo podaza za kierownica)
  • wieksza oszczednosc w stosunku do halogenow
  • malo emitowanego ciepla
    Minusy:
  • oryginalne żarniki czesto maja cene ok 200 za sztuke i wiecej, a mozna i zamienniki po 30zl.
  • producenci tnac koszty tak jak z LEDami montuja obecnie slabsze (25W) zarniki, ktore emituja rowniez niewiele wiecej swiatla co zwykle halogeny (do 2000 lm), nie posiadaja z racji ciecia kosztow ani samopoziomowania, ani spryskiwaczy. A ceny tych zarnikow sa horrendalnie wielkie ze wzgledu na brak zamiennikow obecnie.
  • droższe w zakupie od halogenow, ale tansze od LED
  • nie sa zbyt odporne na cykle wlacz i wylacz (mimo to sa zywotne) dlatego czesto za lampy dlugie robia halogeny (jesli nie ma bixenonu) jak i b. czesto wystepuja ze swiatlami DRL zeby jak najmniej odciazyc ksenony.
  • wymagają przetwornic, gdyz napiecie startowe siega 23000V (tak, moze zabic na miejscu w przypadku popsutych kabli, co sie praktycznie nie zdaza.)
  • po dlugim czasie (roznie w zaleznosci od auta) plowieja lampy, ze wzgledu na duza ilosc produkowanego ubocznie swiatla UV. Zabija to odblysniki i klosze poliweglanowe.

Obecnie powoli wchodza swiatla laserowe, ktore daja zasieg nawet 600m, niestety ta technologia dopiero raczkuje, a ja nie mam jeszcze o nich zbyt duzej wiedzy.

Z góry mówię, że starałem się napisać to jak najbardziej luzacko, żeby każdy mógł to zrozumieć jak najłatwiej. W razie co to pytać.

Osobiście wybierałbym ksenony(bi-xenony) 35W ze wzgledu na jakosc/ cena.


#2

Ekstra opis! Jak w tym wszystkim odnajdują się przeróbki? Typu LED zamiast halogenu tak jak się tu na forum przewinęło już?


#3

Jesli wybierzemy diody jakie ma Enjoi (czyli wysokiej mocy, wierne kopie CREE z 3ema diodami) to są praktycznie takie same jak ksenony, a nawet trochę lepsze. Bo za rozlokowanie światła odpowiada odbłyśnik, a nie segment (jak w samochodach, bo to przede wszystkim o nich opisywałem). Imo LED do moto lepszy, bo nie trzeba kombinować z rozlokowaniem przetwornic.


#4

Jeżdżąc o tej porze roku zdecydowanie bym to włożył do minusów :stuck_out_tongue:


#5

@Stitch zaśmiecę Ci temat trochę. :wink: Wołam też @enjoi

W związku z tym, że suzi mało światła daje, a na ali promo jutro, myślę o LED. Po przeszukaniu poprzedniego tematu namierzyłem trzy opcje:

https://www.aliexpress.com/item/Oslamp-72W-COB-LED-Car-Headlight-Bulbs-H4-H7-H11-H1-H3-9005-9006-9007-Hi/32794917708.html
https://www.aliexpress.com/item/Oslamp-H4-H7-H11-9005-9006-H13-H1-SMD-CREE-Chips-70W-Car-LED-Headlight-Bulbs/32829175945.html
https://www.aliexpress.com/item/Oslamp-H4-LED-Car-Headlight-Bulb-Hi-Lo-Beam-Auto-Headlamp-72W-8000LM-COB-Led-Headlights/32698331999.html

Któraś lepsza od pozostałych jest? Czy raczej bez różnicy?
Muszę jeszcze tylko sprawdzić które mi wejdą do lampy.


#6

Z tego co pamiętam to @enjoi mówił, żeby brać tylko te co mają 2 diody na mijania, czyli z Twoich linków ostatnia.


#7

No właśnie na tej ostatniej chyba jeździ, a coś wpominał o tych dwóch pozostałych.


#8

@gerard-kowalski @konfitura
takie ledy ma enjoi i to są wierne kopie LED CREE
Oslamp H3 H1 H4 H7 H11 H13 9004 9005 9006 9007 9012 COB DOPROWADZIŁY Żarówki Reflektorów Samochodu LM Hi-Lo Beam 72 W 6500 K Auto Reflektor 12 v 24 v
http://s.aliexpress.com/YJNzyUVV
(from AliExpress Android)


#9

w sv masz bankowo cokół h4


#10

za to to skp powinny beknac.


#11

To wiem, sprawdziłem. Chodzi mi o chłodzenie czy wejdzie. Z tego co wyczytałem to są od 34 do 43mm.


#12

Brałbym te czarne, bo wizualnie mają lepsze odprowadzanie ciepła. Dwie diody na mijania w trójkącie mają prawdopodobnie tylko z cokołem H4.


#13

nie tylko, na h7 tyle swieci w led Cree, przynajmniej tak mi gosc przez telefon powiedział z alledrogo


#14

Szkoda, że nie da się kupić jednej sztuki :smiley:


#15

zaloz sobie na dlugie


#16

Może drugą wcisnę kumplowi z roboty do jego CHądy :smiley:


#17

Jakby była jedna to bym kupił, a dwie to nie wiem. Ogólnie nie jestem pewny czy jest sens.


#18

Jak masz H4 i Ci wlezie do lampy i kumpel nie weźmie to mogę Ci jędną opchnąć. :smiley:


#19

Akurat u mnie są H7 :smiley:


#20

stary Ty widziales w ogole lampy enjoia?
jest sens i to bardzo. ma duzo mocniejsze diody niz ksen.